Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#13529 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 13430

14.05.2013 06:10

#13505: p. - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 13430

No tässä on sanottu kaikki, jos hakemalla haluaa hakea sitä, että raamatussa tuomittaisiin kaikenlainen homoseksuaalisuus. Kuten sanoin aiemmin, yksikään teologi ei ole sitä mieltä, etteikö termi arsenokoitēs (ἀρσενοκοῖται) viittaa selvästi kahden miehen väliseen yhdyntään, mutta tämähän ei vielä tarkoita sitä, että se pitäisi sisällään kaikenlaisen homoseksuaalisuuden (myös naisten välisen, myös rakkaussuhteen).

Totta, että hellenististen juutalaisten kreikankielinen käännös alkuperäisestä hepreankielisestä VT:stä eli Septuaginta kuuluu 3. Mooseksen kirjan osalta:

Leviticus 18:22 - meta arsenos ou koimethese koiten gunaikos

Leviticus 20:13 - hos an koimethe meta arsenokoiten gunaikos

Ja että Paavali on mahdollisesti poiminut sanan arsenokoitēs (ἀρσενοκοῖται) tästä. Mutta alkuperäisen 3. moos. 18:22 hepreankielinen teksti onkin paljon mutkikkaampi. Ensinnäkin se voidaan kääntää tarkoittamaan myös kahta miestä, jotka eivät saa mennä naisen vuoteeseen ikään kuin yhtä aikaa.

את זכר לא תשכב משכבי אשה תועבה הִוא

V’et-zachar lo tishkav mishk’vei ishah to’evah hu.

"And with a male, thou shalt not lie down in a woman's bed; it is an abomination."

V’et = yhdessä

zachar = mies

lo = ei

tishkav (verbi) = maata

mishk’vei (substantiivi) = sänky

ishah = nainen

to’evah = kauhistus

 

Toiseksi, juutalainen filosofi Philo, joka oli Jeesuksen aikalainen, puhuu nimenomaan temppeliprostituutiosta kirjoituksissaan, jotka koskevat tätä kohtaa:

VII. (37) Moreover, another evil, much greater than that which we have already mentioned, has made its way among and been let loose upon cities, namely, the love of boys, which formerly was accounted a great infamy even to be spoken of, but which sin is a subject of boasting not only to those who practise it, but even to those who suffer it, and who, being accustomed to bearing the affliction of being treated like women---- (40) And I imagine that the cause of this is that among many nations there are actually rewards given for intemperance and effeminacy. At all events one may see men-women continually strutting through the market place at midday, and leading the processions in festivals; and, impious men as they are, having received by lot the charge of the temple, and beginning the sacred and initiating rites, and concerned even in the holy mysteries of Ceres. (41) And some of these persons have even carried their admiration of these delicate pleasures of youth so far that they have desired wholly to change their condition for that of women, and have castrated themselves and have clothed themselves in purple robes, like those who, having been the cause of great blessings to their native land, walk about attended by body-guards, pushing down every one whom they meet.

http://www.earlyjewishwritings.com/text/philo/book29.html

 

Tästä me voimme päätellä, että raamatun voi katsoa tuomitsevan homoseksuaalisuuden kokonaisuudessaan ja siinä merkityksessä, kuin se nykyään tunnetaan, vain jo välttämättä haluaa. Ei ole mikään salaisuus, että kristinuskossa näin on tähän asti haluttu ajatella, sillä kristinuskolle ylipäätään ihmisen seksuaalisuus on ollut tabu, sitä on pyritty kontrolloimaan aiemmilla masturbaation tuomitsemisella itsesaastutuksen synniksi, esiaviollisen seksin kieltämisellä, pappien selibaatti-vaatimuksilla, seksin ainoan tarkoituksen käsittämisenä lisääntymisen välineeksi jne. Homoseksuaalisuuden demonisointi on vain jatkumo tästä, lähes yksinomaan tuskaa ihmiskunnassa aiheuttaneesta seksuaalisuuden kieltämisessä (katsokaa, kuinka paljon lasten hyväksikäyttöä selibaatti tai seksuaalisuuden kieltäminen on aiheuttanut katolilaisuudessa ja Suomessakin useissa uskonyhteisöissä!). Mutta nyt kun kristitytkin jo sallivat ehkäisyn, pappien avioliitot, eivät tuomitse masturbaatiota ja avioero ja naisen asemakin puhumattakaan demokraattisesta (eikä raamatun mukaisesta patriarkaalisesta!) yhteiskunnasta ovat sallittuja, on lähestulkoon naurettavaa roikkua homoseksuaalisuuden kieltämisessä muutaman tulkinnaltaan epäselvän raamatun jakeen perusteella.


Vastaukset


Vieras

#13530 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 13430

2013-05-14 06:35:30

#13529: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 13430

Lisään vielä, että Sanhedrin 54 tukee myös näkemystä, jonka mukaan Mooseksen lailla oli tarkoituksena kieltää juuri temppeliprostituutio ja pederastia (poikien "rakastaminen") ja että myös Paavali olisi puhunut tästä, sillä hänhän puhui nimenomaan epäjumalien palvelusta. Temppeliprostituutiota harjoitettiin Cybelen eli hedelmällisyyden jumalattaren kunniaksi kastroitujen pappien kanssa (ks. myös em. Philon teksti, hän puhuu nimenomaan Cybelestä eli Ceresistä) ja puhuu samoin kuin Paavali miehistä, jotka ovat vaihtaneet roolinsa naisen rooliksi. Philo puhuu myös juuri kastraatiosta.


http://www.come-and-hear.com/sanhedrin/sanhedrin_54.html

taku

#13531 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 13430

2013-05-14 07:05:32

#13529: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 13430

Tässä tullaankin taas kielifilosofiaan.Mitä tarkoitamme homoseksuaalisuudella tai seksuaalisuudella yleensä.Raamatun aikanahan koko seksuaalisuuden käsitettä ei tunnettu.Joten tietenkäänRaamatussa ei voi lukea että kaikki homoseksuaalisuus on syntiä. Anaaliyhdynnän Ramattu kyllä tuomitsee.Muu on enemmän tai vähemmän tulkinnanvaraista.

Tässä yhteydessä on syytämainita eräs asia.Ennen Aleksanteri Suurta juutalaiset elivät omassa seemiläisessä kulttuuripiirissä.Kreikkalaiset ja muut puolestaan indoeurooppalaisessa kulttuuripiirissä.Aleksanteri Suurenmyötä kulttuurit akoivat sekoittua keskenään.Länsimainenkulttuuri on oikeastaan kahden kulttuurin kombinaatio ja eräässä mielessä myös Kristinuskokin.Tämä kahden kulttuurin sekoittuminen näkyy hyvin kristittyjen kaksijakoisessa suhtautumisessa Jumlasta tehtyihin kuviin.Seemiläisessä kulttuurissa suhtauduttiin kielteisesti Jumalasta tehtyihin kuviinmutta kreikssa se oli tärkeä os kulttuuria.Tämän takia kristityt eivät vieläkään ole päässeet yksimielisyyteen. Vähän sama juttu on homouden kanssa.reikkalaisessa kulttuurissa se oli yleistä seemiläiseen kulttuuriin se ei sopinut.Näkisin kuitenkin kristillisen uskon juurien olevan seemiläisessä kulttuurissajossa myös jeesus eli.lähtökohtana kristityillä tulisikin aina olla alkuperäsen seemiläisen kulttuurin arvomaailma. Avioliitto on miehen ja nisen välinen homotsaavat toki tullakirkoon mutta Jumaln kuvat lentäköön kirkosta niin pitkälle kuin pippuri kasvaa!

p.

#13539 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 13430

2013-05-14 08:58:26

#13529: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 13430

Hyvä, että tulee tätä alkulähteiltä olevaa asiaa!  Tuosta katolisen kirkon harhaan menosta:   mitä kaikkea seuraakaan siitä,  että  Kristus elämän lähteenä syrjäytetään kaikenkirjavalla uskonnollisuudella,  joka ei voi täyttää ihmisen "SYDÄMEN " suurta tarvetta elää suorassa yhteydessä Herraan Jeesukseen ja Isään Pyhän Hengen kautta. Saman kirkon mystikot ja monet sydämenkristityt tietysti ovat asia erikseen.

Samoin lainorjuuteen alistetut lahko- tyyppiset yhteisöt rakentavat aidan sen tärkeimmän janon- sammutuspaikan eteen,  josta koko ihminen "munaskuitaan" myöten saa tankkinsa täyteen - ettei tarvita näitä väärään suuntaan vieviä suonsilmäkkeitä,  olivat ne sitten mitä tahansa.

Etsitään totuutta yhdessä!   Tämän  Gagnoninkin tekstin voisivat kielitaitoisemmat ystävät ottaa käsittelyyn.

http://www.robgagnon.net/HowBadIsHomosexualPractice.ht