Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti

Vieras

#11255 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liit

24.04.2013 13:05

#11244: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto.

Minä olen tänne aika paljon näitä tutkimuksia laittanut, vaikka en olekaan homoseksuaali vaan ihan tavallinen naimisissa oleva heteroäiti. En enää edes nuori, tuo 35 ikävuoden rajapyykkikin on mennyt - täällä kun aiemmin pyrittiin yleistämään kansalaisaloitteen kannattajat nuoriksi "tytöiksi". Lähinnä olen "vetäissyt" jonkun tutkimuksen silloin, kun täällä on varmana tietona esitetty jotain, millä ei ole todellisuuspohjaa.

Minulta ei puutu omaa järkeä, eikä elämänkokemusta. Mutta tiedän, ettei oma kokemus asioista ole koko totuus. Päivi kirjoitti myös siitä, eikö oma kokemuskin ole tärkeää tietoa elämästä? Kyllä se on, yleensä se auttaa ymmärtämään ihmisiä ja vähitellen luopumaan nuoruuden mustavalkoisesta maailmankuvasta. Mutta pääasia on se, että omaa kokemusta ei voi yleistää. Jos minä yleistäisin oman elämänkokemukseni perusteella, tietäisin a) että tiukka uskonnollisuus on yhteydessä huonoon vanhemmuuteen, lasten pahoinpitelyyn ja mielenterveysongelmiin, b) että kaikki pedofiilit ovat naimisissa olevia uskovaisia, vanhoja heteromiehiä, joilla on jo aikuiset lapset (ja jotka käyttävät hyväkseen sekä tyttöjä että poikia). Molemmista minulla on ihan omakohtaista kokemusta, mutta en ikinä ole kuvitellut, että asia olisi aina näin!

Tieto, sellainen mitä tietosanakirjoissakin on, on aina kerätty erilaisilla tutkimuksilla ja isoista aineistoista. Jos jokainen vain yleistäisi oman kokemuksensa perusteella, olisimme yhä yhtä tietämättömiä kuin silloin, kun ajateltiin maan olevan pannukakku. Eihän monikaan ole omin silmin nähnyt muuta kuin ihan tasaisen laakean maan peltoineen, joka jatkuu ja jatkuu. Siksi tiedolla on merkitystä. Elämänkokemus puolestaan auttaa ymmärtämään ja suodattamaan erilaista tietoa ja sen pitäisi auttaa ymmärtämään ihmisen oma pienuus ja tietämättömyys (sillä suuri tietomäärä auttaa tajuamaan vain se, kuinka vähän tietääkään) sekä se, ettei kukaan lopultakaan ole yhtään toista parempi.

Vastaukset

P.

#11265 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen

2013-04-24 13:41:34