Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti

suurhomo

#4065 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ADRESSIA ETEENPÄIN

28.03.2013 21:22

#4064: Timppa - Re: Re: Re: Re: Re: Re: ADRESSIA ETEENPÄIN

Eiköhän.  :)

 

Itse vaan ajattelen ettei avioliitossa niinkään ole kyse lisääntymisestä tai ystävyydestä vaan laillisista oikeuksista mitkä avioliiton myötä sen muodostajille myönnetään. Sen takia on lopulta yhdentekevää lisäännytäänkö liitossa vai ei, kyse on pikemminkin perinnöstä, nimipolitiikasta ja oikeuksista jälkikasvuun jos sitä jostain ilmaantuu.

Vastaukset

Timppa

#4073 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ADRESSIA ETEENPÄIN

2013-03-28 21:36:59

#4065: suurhomo - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ADRESSIA ETEENPÄIN

Ymmärrän yskän. Avioliitto on kai juuri siksi julkinen sopimus, että perilliset tulisivat merkittyä oikein julkisiin rekistereihin mm. perillisinä, huollettavina, koululaisina yms. Nimipolitiikka on mielestäni yksi sotku kun sukunimi voi nykyään olla kumman puolison tahansa, tai kummankin tavuviivavirittelyineen. Minulle jäi vähän epäselväksi mitä tarkoitit oikeuksilla jälkikasvuun?

Olin odottanut kysymystä siitä mitä järkeä mielestäni on avioliitoissa, jotka solmitaan hedelmällisen iän jälkeen ja vastaukseni olisi ollut, että ei mitään. Silloin voisi soveltaa parisuhdelakia. Ilmeisesti tämä outo tapa on historiallinen jäänne ajoilta ennen parisuhdelakia, jolloin tällaista kultaisten vuosien ystävyyttä ei voinut muuten virallistaa.